Thursday, October 24, 2013

Di-mana silapnya?

Rasanya masih belum terlambat untukku ungkapkan kekesalan 
pada diri sendiri yang mana ini mungkin satu dugaan yang harus ku terima saat dan pada ketika ini.
.ya memang padan dengan muka aku...terasa sangat jauh akan diriku dengan mereka yang mungkin satu atau dua tahun yang lalu..ada sikit rasa hormatnya pada aku..tapi itu semua bukan pintaku..cuma perubahan itu yang amat ketara kurasakan melanda tapi tidak mengapa..kerna mungkin juga salah diriku sendiri yang tidak pandai menjaga hati sesiapa..aku juga manusia biasa seperti kalian..yang tidak pernah akan akur dengan kesilapan yang pernah dilakukan..tapi bila fikir dari aspek dan situasi yang sebegini..belum pernah ku temui sebelum ini..yang mana setiap gerak geri kita dijeling..setiap salah kita dicari..tapi semua itu ku tak pernah peduli..sebab dalam mindset aku sendiri selagi diriku masih mampu bertahan untuk berdiri atas kaki sendiri..mana mungkin aku akan meminta dan tunduk kepada kamu walau hanya sesuap nasi..kerna dengan kurniaan Ilahi inilah tangan dan jari jemari yang kurasa cukup untuk berdikari...kalau hanya untuk memasak nasi pun bising..bagus masak secukupnya untuk diri kamu..kerna aku sendiri tahu erti beras dan nasi...kain sendiri pun aku cuci..makanan sendiri aku beli..apa lagi yang bisa kalian katakan? rasanya kalau nah dibawa berdebat pun..aku juga yang menang... tapi disini aku mula katakan pada kalian..sesungguhnya..kalian langsung tidak kenal orang tua kalian..setiap masalahnya..kemana dirinya pergi..pernahkah mereka ceritakan kepada kalian? harus sedar yang kalian hanyalah anak yang di-atas nama sahaja... kasihan.. aku kasihankan akan orang tuamu..bukan dirimu yang langsung tidak kenal apa itu malu
rasanya tidak perlu aku katakan setiap aib kalian
kerna dikemudian hari nanti dosa pada aku juga yang datang
cuma sekadar peringatan kepada kamu..ya kamu..
yang tengah kusyuk membaca..andai dirimu sedang
menumpang dikawasan orang lain..
pandai-pandailah jaga diri
jangan menyesal dikemudian hari..
jangan mengeluh pada Ilahi...
kerna ini semua ujian yang diberi kepada kita
sebab Dia lebih ingat dan sayang pada kita

wassalam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts